Za 8 rokov práce v oblasti reklamy a grafického dizajnu sa človek stretne so všeličím. Od letákov spravených vo worde, ukradnuté návrhy až po takzvaných grafikov pracujúcich zadarmo. S týmto sa stretávam bežne a viedlo ma to k napísaniu tohto blogu.
Ako grafik si uvedomujem, že budovať a udržať vzťah s klientom nie je také jednoduché. Nie je to tak, že robíte len jednorázovo a klienta už nikdy viac neuvidíte. Ak je klient spokojný, pracujete s ním dlhšie, a zároveň, ak sú vaše návrhy dobré, budujete si svoje meno. Prakticky sa stávate jeho dlhoročným partnerom, a viete skoro o každom jeho kroku v podnikaní.
Všetci klienti čo vyhľadávajú grafika alebo reklamnú spoločnosť, potrebujú navrhnúť niečo, čo im ich službu či tovar lepšie odprezentuje alebo predá. A tu všetko začína.
Prvé stretnutie grafika a klienta je vždy o tom, či porozumiete klientovi a jeho požiadavke alebo mu úprimne poviete, že túto vec pre neho neviete zrealizovať. Ak teda viem klientovi pomôcť na rad prichádza stanovovanie termínov a cien. V tomto bode sa začínajú klienti deliť. Spomeniem aspoň 3 najčastejšie prípady, ktoré sa zvyknú obmieňať a kombinovať:
Klienti, ktorí chcú mať všetko rýchlo a akceptujú prvotnú cenu.
Klienti, ktorí chcú mať všetko rýchlo a na cene sa chcú ešte dohodnúť.
Klienti, ktorí chcú mať všetko rýchlo, ale za čo najnižšiu cenu.
Najlepší klienti sú však takí, s ktorými sa dá dohodnúť na rozumnom termíne a akceptujú stanovenú cenu. Najhorší sú klienti, ktorí chcú mať najlepšiu grafiku na svete a najlepšie hneď zajtra a za čo najnižšiu cenu. Povedali by ste si, že takýchto klientov by mali všade odmietnuť, no vždy sa nájde niekto, kto pre takýchto klientov robil alebo robí.
Musím sa priznať, že v minulosti som pre takýchto klientov robil aj ja. Bolo to hlavne kvôli tomu, že som si neuvedomoval svoju hodnotu a hodnotu svojej práce. Preto im a ich podobným adresujem tento blog.
Hovorí sa, že na dobré sa oplatí čakať. Za dobré sa niekedy oplatí aj zaplatiť. To, že grafik dostane od vás prácu neznamená, že je aj vaším sluhom. Pre grafika ste klientom a rovnocenným partnerom zároveň. Aby grafik spravil čo najlepší návrh, je potrebný vzájomný rešpekt a komunikácia. Dobrá grafika môže vzniknúť len vtedy, ak grafik pochopí vás a váš biznis model. Ak nedôverujete grafikovi a o grafike toho viete viac ako on, bude lepšie, ak si návrh vytvoríte sami.
Začo si teda grafik pýta peniaze?
Skúsenosti, roky praxe a výsledok
Práca grafika je možno práca ako každá iná. Niekto by mohol povedať, že urobí pár klikov a je to hotové. Predtým než niečo grafik pre klienta vytvorí, je však potrebné spoznať problematiku klienta, pripraviť si podklady a premyslieť koncept. Tento čas však veľa ľudí nevníma. Do ceny návrhu sa však počíta. Samotná realizácia grafického návrhu pozostáva už zo zručností a skúseností grafika. Každý grafik používa svoje techniky a osvedčené postupy. Poslednou častou je príprava grafiky do (prípadného) tlačového formátu, kedy je dôležitá znalosť základov DTP.
Licencie za software
Tento aspekt si neuvedomuje veľmi veľa ľudí a myslí si, že všetky tie programy sú zadarmo alebo ich stačí stiahnuť a používať nelegálne. Ak to robíte pre známych a privyrábate si, je na vašom uvážení, či budete používať ilegálny software. Ak to však chcete robiť profesionálne, je potrebné, aby ste mali licenciu zakúpenú. Ak patríte medzi šťastlivcov a licenciu vám platí reklamná agentúra kde pracujete, tak vás to až tak nezabolí, ako keď pracujete sám pre seba a je potrebné si licenciu platiť.
Zodpovednosť , ktorá je na grafikových pleciach
Grafik je zodpovedný za chyby, ktoré v grafike spraví. Hoci si výslednú grafiku klient vždy odsúhlasí, damoklov meč visí nad grafikom. Či už zlým nastavením rozlíšenia, vypadnutým grafickým prvkom v letáku alebo zle zaslaným tlačovým dátam. Stalo sa mi, že som zle vyradil dáta do tlače a tlačiar z toho nepochopil čo je obálka a čo už vnútro. Celú tlač som si musel zaplatiť. Bol som v mínuse niekoľko stoviek eur. Takže ak niekto pracuje na menu lístku alebo brožúre a vypýta si od vás pár eur, pri najbližšom probléme nečakajte, že si za svojou pracou takýto človek bude aj stáť.
Tieto príklady z praxe mi prídu vtipné, no zároveň smutné. Uvediem zopár príkladov, ktoré sa mi stali. Posúďte sami:
Klient: Chcem zľavu.
Grafik: Za čo chcete zľavu?
Klient: Lebo vám dávam veľa roboty.
Klient: Je to drahé!
Grafik: Ako drahé? Viete mi povedať aké sú ceny na trhu za podobnú službu.
Klient: Nie.
Klient: Je to drahé, v tejto firme XY mi spravia takúto grafiku za 20 euro.
Grafik: OK, a prečo ste teda u nás?
Klient: Nie som spokojný s ich prístupom.
Klient: Tak veľa?!
Grafik: Áno.
Klient: Ale veď máte všetky texty, fotky dodane a len to dáte dokopy
Grafik: Hmm..Tak to len tak dajte dokopy a nepotrebujete ma :)
Dobre tak my to teda skúsime.
...o mesiac neskôr.
Nie je to ono, mohli by ste nám to spraviť?
Treba si dobre zvážiť s kým pracujete. Nie je všetko len a len o peniazoch, ale najmä o vzťahoch a vzájomnej tolerancii. Ak vás klient alebo na druhej strane aj grafik vyčerpáva, nepracujte s ním.
Na záver v tomto článku ďakujem všetkým normálnym klientom a agentúram, ktoré si vážia ľudí a ich prácu. Je ich chvalabohu stále väčšina, inak by som tuto pracú nerobil.
Tým ostatným prajem veľa šťastia v hľadaní a podnikaní.