Na začiatok si popíšeme rozdiely medzi katalógom a vyhľadávačom.
Internetový katalóg je hierarchicky usporiadaná databáza webových stránok, ktorá umožňuje návštevníkom hľadať cez kategórie a pod kategórie. Napríklad katalóg pre internetové obchody je optimalizovaný tak, že zákazníka, ktorý hľadá internetový obchod, nasmeruje cielene do obchodu. Tieto katalógy navštevujú denne tisíce návštevníkov.
Zápis do katalógu sa robí prostredníctvom registrácie do príslušnej sekcie. V katalógu sa hľadá prechádzaním jednotlivých sekcií, alebo pomocou vyhľadávacieho políčka.
Firmy sa začali registrovať do všetkých takýchto katalógov zo začiatku kvôli tomu, že neboli k dispozícii také vyhľadávače ako sú dnes. Bol to teda jediný spôsob ako sa o Vašej stránke mohli ľudia dozvedieť. Dnes je to tiež kvôli lepšiemu prístupu ale podstatný dôvod zohráva stále viac SEO optimalizácia vo vyhľadávaní.
Možnosť, ako ovplyvniť pozíciu stránky pri vyhľadávaní v katalógu je hlavne kľúčové slovo v nadpise stránky. Problém je, že editor často ponecháva v nadpise len názov firmy alebo URL. Výhodu v katalógu majú väčšinou webové stránky, ktoré majú obecný názov domény.
Vyhľadávač slúži na hľadanie a sťahovanie dokumentov, ktoré indexuje do svojej databázy. V tejto databáze umožňuje návštevníkom vyhľadávať pomocou jednoduchých i zložitých slov. Najznámejším zahraničným vyhľadávačom je Google, medzi české patrí Jyxo a Morfeo.
Väčšina súčasných vyhľadávačov prehľadáva celý dokument, čo znamená, že sa jedná o fulltextové vyhľadávače.
Fulltextový vyhľadávač sa skladá z dvoch častí. Prvou je robot a druhou webové rozhranie. Robot prechádza web, sťahuje súbory a indexuje stránky. Webové rozhranie umožňuje zobraziť takto indexované stránky ako výsledok vyhľadávania na vybrané kľúčové slovo.
Väčšina katalógov má svoj vyhľadávač, ktorý však vyhľadáva vo svojom zozname zaregistrovaných stránok. Na tieto zoznamy sa však dostanú stránky len ak ich majitelia do nich zaregistrujú. Niektoré registrácie sú spoplatnené a niektoré zadarmo. Vyhľadávač ako Google je však špecializovaný na vyhľadávanie všetkých webových stránok bez ohľadu nato aby o tom majiteľ web stránky vedel. Obsah týchto stránok zbierajú a ukladajú Google roboti.
V roku 1996 bol vytvorený prvý kategorizovaný prehľad odkazov Seznam. Vytvoril ho študent Ivo Lukačovič, vďaka čomu sa katalógy začali rozširovať a vznikať nové. Obsah databáze odkazov prehľadával jednoduchý vyhľadávač. Nasledujúci rok so Štepánem Škrobem vznikol fulltextový vyhľadávač Kompas, ktorý správne pracoval s diakritikou a rozlišoval aj rôzne druhy kódovania. Kompas sa používal až do roku 2001, po tom roku bola využitá vyhľadávacia technológia spoločnosti Google. Od roku 2005 Seznam naďalej vyvíja vlastnú vyhľadávaciu fulltextovú technológiu. Seznam.cz si drží prvú pozíciu v Čechách po ňom nasleduje Google.
Portál Centrum.cz predstavili dvaja spolužiaci Ondrej Tomek a Oldrich Bayer v roku 1999. Fulltext bol vyvíjaný pod vedením Martina Mareša. V roku 2002 bola technológia vyhľadávania pomenovaná ako WebFast. O rok neskôr bola upravená technológia premenovaná na Morfeo. V roku 2008 vlastník spoločnosti Centrum.cz kúpil portál Atlas a od roku 2009 Centrum.cz prešlo na vyhľadávanie spoločnosťou Google.
Tento známy slovenský katalóg a vyhľadávač vznikol v roku 1997, kedy sa ho Ivan Debnár rozhodol založiť spolu s Ivom Lukačovičom, ktorý vlastnil český Seznam. O rok neskôr vznikla oficiálne firma ZOZNAM, s.r.o. so sídlom v Banskej Bystici. Neskôr Zoznam spustil službu Mapy a celá firma sa presťahovala do Bratislavy a získala švédskeho investora Scandinavia Online.
V roku 2001 návštevnosť prekročila hranicu 100 tisíc mesačne a o dva roky neskôr sa začala spolupráca so spoločnosťou E-target. V roku 2006 priniesol slovenskú verziu obľúbeného ICQ.
Azet vznikol v roku 1997 a založil ho Milan Dubec a to vďaka stránke Zoznamka.sk, ktorá bola základným kameňom budúceho najnavštevovanejšieho portálu na Slovensku.
Neskôr vznikla služba Pokec a v roku 2000 sa tieto služby zjednotili pod značku Azet.sk a vznikol portál, ktorý bol priebežne dopĺňaný o ďalšie produkty. O prevádzku sa staralo 15 zamestnancov. V roku 2002 sa stal Azet slovenskou internetovou jednotkou v dennej návštevnosti.
Rok 2008 bol v histórii spoločnosti prelomový. Pribudli viaceré nové produkty.
V súčasnosti bola značka Azet.sk ohodnotená cenou Superbrands 2013, ktorá je najuznávanejším celosvetovo fungujúcim programom hodnotenia značiek.
Použité zdroje
http://www.webcesky.cz/historie-internetovych-vyhledavacu-a-katalogu-v-cesku/
http://media.zoznam.sk/historia/